Opowieści Babci


         



 Jestem ciekaw świata. Taka moja natura od urodzenia. Od najmłodszych lat ciągle zdawałem pytania, by móc pojąć otaczającą mnie rzeczywistość.
         Pierwszą osobą, która starała się przybliżyć mojej małej osobie otaczający świat, była babcia Antonina.
         Pamiętam jak, zdawałem jej pytanie, o pochodzenie nazw miast wokół Wólki Modrzejowej.
         Oto jej opowieść;
         Nazwy miejscowości związane są z podróżą Matki Boskiej. I tak Ostrowiec Świętokrzyski ma swoją nazwę od historii, kiedy Matka Boska wraz z maleńkim Jezusem uciekała z Nazaretu. W tym miejscu, gdzie leży Ostrowiec Świętokrzyski, ostro szła i stąd nazwa.
         Następnie mijała Starachowice, gdzie bardzo się bała (strachała) o Jezusa.
         Skarżysko-Kamienna to znów związane jest z żalami Marii na swój los. Czyli skarżyła się, a w Iłży płakała i roniła łzy.
         Tak oto moja Babcia opisywała otaczający nas świat. Oczywiście były to opowieści z kwiecistym opisem ze szczegółami, w co była ubrana Matka Boska i jak wyglądał maleńki Jezus. Znała odpowiedź na wiele pytań, choć nie ukończyła żadnej szkoły, a czytać nauczyła się na książęce do nabożeństw. Wiele było takich opowieści, dziś ich nie pamiętam, jak i również zapomniałem śpiewną gwarę Babcinych opowieści.
         Niektóre z nich pokrywały się z wynikami badań. Nazwa Wólka Modrzejowa pochodzi od pola, zarośniętego modrzewiami tak mi babcia tłumaczyła i pokrywa się to z opiniami etnografów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecane

Twarzą w twarz z wyzwaniami: Nowa droga Starachowic po wyborach

                  Wybory za nami, rozpoczęły się kłótnie o podział politycznego stołu. W Radzie Miasta jest wszystko jasne. W Powiecie b...