Ty mówisz:
prawo trzeba łamać niejawnie, w swoich alkowach, na zewnątrz udawać, że się mu
podporządkowało. Łamać prawo w sypialni i buduarach! – Thomas czuję, że się w
krytyce wuja zapędził, i ton jego głosu trochę się obniża. – Ja mówię
odwrotnie: prawo, jeśli jest niesprawiedliwe i stanowi dla ludzi nieszczęście,
trzeba zmienić, działać jawnie, odważnie, bez żadnych kompromisów.
„Księgi
Jakubowe” nie są powieścią do czytania podczas podróży pociągiem. Autorka (Olga
Tokarczuk) postawiła wysoko porzeczkę dla czytelnika. Przystępując do czytania,
trzeba się, przygotować. Księgi Jakubowe to nie „Potop” Sienkiewicza.
Olga
Tokarczuk z wielką starannością oddała realizm XVIII w. Polski. Kraju
wielu kultur, religii, języków. W tym tyglu narodów na kresach wschodnich swoje
idee wśród Żydów zaczyna głosić Jakub Frank.
Bohater powieści jest w ciągłym poszukiwaniu ideału Boga. Miesza religie. Rozpoczyna od judaizmu, przechodzi na sabeizm, by przejść na islam, zahaczyć o katolicyzm i skończyć na prawosławiu. W każdej z religii poszukuje wartości mówiących o równości wszystkich ludzi.
Rzeczpospolita w XVIII w. to kraj niewolniczy. Szlachta, jako jedynie wolna nacja ciemięży wszystkie pozostałe stany społeczne. Na końcu drabiny znajdują się Żydzi, którzy poszukują swojej ziemi obiecanej. Jakub Frank chce takie miejsce dla swych wyznawców znaleźć i udaje się mu to zrobić dla garstki najbliższych wyznawców.
Bohater powieści jest w ciągłym poszukiwaniu ideału Boga. Miesza religie. Rozpoczyna od judaizmu, przechodzi na sabeizm, by przejść na islam, zahaczyć o katolicyzm i skończyć na prawosławiu. W każdej z religii poszukuje wartości mówiących o równości wszystkich ludzi.
Rzeczpospolita w XVIII w. to kraj niewolniczy. Szlachta, jako jedynie wolna nacja ciemięży wszystkie pozostałe stany społeczne. Na końcu drabiny znajdują się Żydzi, którzy poszukują swojej ziemi obiecanej. Jakub Frank chce takie miejsce dla swych wyznawców znaleźć i udaje się mu to zrobić dla garstki najbliższych wyznawców.
Jakub
Frank nie dąży do rewolucji, stara się wpisać, w prawo istniejące społeczność
żydowską, by stała się wolna i mogła żyć według swoich zasad. Zewnętrznie
przyjmuje kanony innych religii, ale we swych wspólnotach nadal kultywują stare
wierzenia zmodyfikowane przekonaniem o swym mesjanizmie.
Olga
Tokarczuk wykonała benedyktyńską pracą by powstała powieść epicka przybliżająca
nam realizm polski szlacheckiej pełnej niesprawiedliwości, podłości i sobie
państwa. Przedstawia realia epoki nie pomijać takich zagadnień jak
architektura, ubiór, zapach, kulinaria, zabawki dla dzieci czy higiena intymna.
Powieść
jest warta nagrody Nike jak i kłótni wśród części społeczeństwa polskiego, które
nie rozumie przekazu dzieła. Środowiska narodowe rozpętały wojnę przeciwko autorce,
co przysporzyło autorce nowe rzesze czytelników .