Jeden dzień na raz. Potrzeba życia tu i teraz.

 


Jeden dzień na raz”. To zdanie usłyszałem na jednym z mitingów AA. Jeden dzień to okres większej całości. Całość świadczy o moim życiu. Czemu dzień mam przeżyć na raz? Czym będę dłużej trzeźwy, utrzymam abstynencje, to moje życie stanie się wartościowsze, ciekawsze, będę wzorem dla innych.

Tak myślałem i liczyłem dni, miesiące lata bez alkoholu. Chlubiłem się tym, organizowałem rocznicowe mitingi, częstowałem tortem. Pomimo poznania hasła z początku tekstu, to jednak go nie rozumiałem. Co ono oznacza, że zamiast rozpamiętywać przeszłość lub martwić się o przyszłość? Żyć dniem dzisiejszym, 24 godzinami.

Ta filozofia jest bardzo ważna dla mnie, ponieważ często toczę wewnętrzną batalię z samym sobą i trudno jest im wyjść z pułapki myślenia o przeszłości lub przyszłości. Żyjąc w teraźniejszości i podejmując dobre decyzje, mogą zmienić swoje życie i przestać uzależniać się od szkodliwych substancji.

Hasło „Żyć 24 godzinami” (używanie zamiennie) przypomina nam, że każdy dzień jest nową szansą na zmiany i że nawet najtrudniejsza sytuacja może być pokonana, jeśli podchodzimy do niej z pozytywną i konstruktywną postawą.

Dobrym uzupełnieniem jest zasada HALT, to popularne narzędzie wykorzystywane w terapii uzależnień, które pomaga osobom uzależnionym przedłużyć okresy abstynencji. Skrót HALT pochodzi od słów Hungry, Angry, Lonely, Tired, co oznacza: głodny, zły, samotny, zmęczony.

Zasada HALT mówi, że jeśli czujemy się głodni, zagniewani, samotni lub zmęczeni, to jesteśmy w stanie emocjonalnym, który może skłonić nas do sięgnięcia po szkodliwe substancje, takie jak alkohol lub narkotyki. Dlatego ważne jest, aby na bieżąco dbać o swoje potrzeby fizyczne i emocjonalne.

Osoby, które stosują zasadę HALT,  dbają o swoje ciało i emocje, jedzą zdrowe posiłki, regularnie odpoczywają, uprawiają aktywność fizyczną, a także utrzymują pozytywne relacje z innymi ludźmi. W ten sposób mogą uniknąć pułapki negatywnych emocji i wyzwań, które mogą prowadzić do nawrotu uzależnienia.

Zasada HALT jest prosta i łatwa do zapamiętania, a jednocześnie skuteczna w zapobieganiu nawrotom uzależnienia. Może być przydatna dla każdej osoby, która chce dbać o swoje zdrowie i unikać negatywnych stanów emocjonalnych.

Prostota programu HALT polega dbaniu o swój stan tu i teraz. Czyli jeżeli czuje się, głodny nie odkładam posiłku na późniejszą porę. Staram się układać plan dnia, w który posiłek jest na ważnym miejscu. Unikam osób, które mnie frustrują, otaczam się sprzyjającymi mi osobami. Unikam byłych kolegów od kieliszka. Dziele dzień na trzy fazy. Czyli czas pracy, odpoczynku, posiłku. 

Dla mojego trzeźwienia najważniejsze są relacje z innymi. Poczynając od bliskich, znajomych, współpracowników, sąsiadów. Żyjąc teraźniejszością, i nie wracam do przeszłości, nie rozpatruje, jakie relacje miałem. Ważne jest dzisiejsze moje podeście. Otwartość, roztropność, pokora, empatia tym się kieruje w relacjach. Czy osiągnąłem sukces? Nie trzeźwieje dla sukcesu. Jestem trzeźwy, aby móc uśmiechać się do ludzi.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecane

Twarzą w twarz z wyzwaniami: Nowa droga Starachowic po wyborach

                  Wybory za nami, rozpoczęły się kłótnie o podział politycznego stołu. W Radzie Miasta jest wszystko jasne. W Powiecie b...